Senin, 15 Januari 2018

SEBAB2 ORANG BERAMAL PUN KENA GANGGUAN JINN SYAITAN

SEBAB-SEBAB ORANG BERAMAL PUN KENA GANGGUAN JINN SYAITAN

Penjelasan:
Shaikh Sayyid Aboo Tohir

بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Kemusykilan :

Ada beberapa hamba Allah musykil, pening dan tak percaya yang mereka terkena gangguan syaitan sedangkan mereka sentiasa membaca Qur'an, hafal quran, qiroah bittaghonny, solat dan melakukan berbagai amal Islam  yang lain. 

Berikut adalah sebahagian yang menyatakan rasa tak percaya dan musykil dengan diri mereka sendiri.

(1) HAFIZ QUR'AN
~~~~
Saya hafiz Qur'an ya Shaikh.  Saya juga mengajar kanak2 mengaji dan hafaz Qur'an. Bagaimana saya bisa terkena gangguan syaitan?

(2) IMAM
~~~~
Saya sudah jadi imam berpuluh tahun tuan.  Bagaimana tuan kata penyakit saya ni sebab jinn syaitan ?

(3) USTAZAH
~~~
Shaikh, saya ni  mengaji Agama sejak kecil. Mak pak saya pun orang alim.  Apa mungkjn saya mudah djmasuki syithan dan jin?

(4) PENDA'WAH RAJIN SOLAT
~~~~~~~
Ustaz, kalau orang yang rajin solat pun, jinn syaitan boleh masuk rumah dan mengganggu kita?

Di atas adalah beberapa contoh saudara2 kita yang terkena  penyakit2 ganjil yang tak ada perubatan  doktor biasa dapat merawatnya.

Mereka telah berjumpa bermacam2 pakar, namun tak dapat jawaban penyakit  mereka. 

Apabila di beritahu mereka terkena gangguan jinn syaitan, mereka tak dapat terima kerana mereka mengaji Qur'an, setengah Hafiz Qur'an, alim dalam kitab2, rajin ibadah.  Mereka tak dapat menerima kenyataan tersebut kerana menurut sangkaan mereka orang2 rajin ibadah dan mengaji apalagi hafiz Qur'an, tak mungkin di masuki Iblis syaitan semua.

JAWABAN:
■■■■■■■■

Untuk mengetahui mengapa setengah orang alim (fiqh), hafiz Qur'an, abid dan zuhhad dll.  terkena juga gangguan bisikan syaitan, bahkan lebih dari itu di datangi penyakit2 di sebabkan oleh jinn syaitan, kita perlu meneliti tiga perkara penting:

🍁Pertama : Mengetahui cara2 dan peringkat2  Iblis dan  syaitan menyerang orang beriman.

🍁Kedua    :     I'tibar kisah2 orang terdahulu yang di sesatkan oleh Iblis syaitan.

🍁Mengetahui senjata paling  berkesan melawan Iblis dan syaitan.

□□□□□□□□□□□□□□□□
Penjelasan Pertama:
□□□□□□□□□□□□□□□□

Matlamat Iblis dan tentera2 dia  adalah menyesatkan manusia dari jalan Allah sehingga menjadi kafir. Langkah2 Iblis  dan syaitan menyesatkan manusia;

(1) Memasuki jantung hati dan bisikkan kekufuran ke dalam hati.  Sehingga akhir nya orang itu menjadi KAFIR

(2) Jika tak berjaya langkah kedua adalah : Bisikkan ke dalam hati supaya  riya', takkabur, 'ujub dan lain2 syirik khafi  agar IMAN ROSAK dan IBADAH TERHAPUS.

(3) Jika tak berjaya juga langkah ketiga adalah :  Bisikkan ke dalam hati supaya malas dan bosan di dalam mengerjakan amal ibadah sehingga IBADAH  LUMPUH

(4) Jika kesemua di atas tidak berjaya langkah terakhir adalah : Memasuki urat2 darah, pernafasan, otak, perut dan faraj (wanita) lalu mengganggu seluruh perjalanan sistem biologi sehingga mendatangkan berbagai penyakit2 yang pelik dan kronik.

Cuba perhatikan baik2, yang keempat itu adalah lazim berlaku ke atas orang2 yang kuat ibadah solat dan mengaji kerana lazimnya syaitan gagal menyesatkan orang2 yang kuat Iman nya.  Tetapi dia takkan putus asa menyesatkan nya dengan cara2 lain.

Cara terakhir Iblis/syaitan ini cuba menyesatkan orang beriman adalah dengan cara membawa berbagai penyakit2 sehingga orang itu menjadi lemah beribadah, kehidupan terganggu dan habis masa memikirkan merawat penyakit nya.

□□□□□□□□□□□□□□□
Penjelasan Kedua:
□□□□□□□□□□□□□□□

Telah terjadi banyak contoh2 dalam sejarah manusia  sejak Nabi Adam bagaimana Iblis tak kenal siapa pun untuk menyesatkan nya ; samada orang alim atau jahil,  samada org kurang ibadah atau orang gelar abid.

(Kecuali satu golongan yang tak dapat iblis tewaskan iaitu mereka yang tetap teguh zikrullah dan tetap IKHLAS.)

Contoh 1:
Kisah Imam Ghazali adalah contoh terbaik yang patut di jadikan i'tibar.   Imam Ghazali adalah HAFIZ QUR'AN, MUHADDITH (Ulama Hadith), ALIM DI DALAM DISIPLIN2 ILMU YANG CUKUP BANYAK sehingga di katakan tiada tandingan nya sesiapa pun pada masa itu menandingi Ilmu beliau. Berdasarkan pengakuan beliau sendiri, beliau mendapati diri beliau terganggu dengan riya', tidak ikhlas ( ini adalah hal beliau sebelum beliau menjadi Ahli Ma'rifat).

Kepincangan Iman dan Ibadah ini tidak terjadi melainkan wujud nya bisikan nafsu dan Ibilis.  

contoh 2:
Banyak kisah2 di zaman Nabi2 terdahulu beberapa orang alim dan abid di sesatkan oleh Iblis sehingga menjadi fasiq dan kafir.

Contoh 3:
Yang terdekat kepada kita Ummat Muhammad adalah :

(1) Banyak khalifah2 Kerajaan Islam dan panglima2 memerintah kerajaan Islam menjadi zalim, fasiq dan jahat seperti syaitan. Antara nya Yazid bin Muawiyah dan Hajjaj yusuf As Saqafi yang membunuh dan menzalimi orang2 Islam yang tidak berdosa.

(2) Golongan khawarij yang kebanykannya terdiri dari orang2 yang HAFIZ Qur'an, rajin beribadah sehingga berbekas dahi mereka lantaran sujud yang lama. (orang abid yang kuat ibadah)  Tetapi mereka2 ini menerima La'nat.

(3) Golongan ( syiah rafidhi) yang mengangkat Sayyidina Ali sehingga ke taraf menjadi Tuhan atau menjadikan beliau sebagai Nabi terakhir.

Perhatikan baik2...  golongan yang disesatkan oleh Iblis seperti di atas adalah orang2 Islam, yang beramal, setengah nya hebat menguasai Al Qur'an...!

Semua kesesatan tersebut tidak terjadi melainkan wujudnya peranan syaitan dan nafsu, menggoda dan terus menggoda nya sehingga menjadi fasiq, zalim dan setengahnya jadi kafir.  Wal Iyazubillah. 

□□□□□□□□□□□□□□□
Penjelasan ke 3
□□□□□□□□□□□□□□□

Ketahui lah senjata paling ampuh dan benteng paling hebat yang tak dapat di tembusi oleh Iblis dan konco2 nya  adalah.: 

HATI yang tetap ZIKRULLAH dengan penuh IKHLAS sepanjang waktu.

Seseorang yang tetap hati nya berzikir Allah Allah dengan penuh ikhlas, Syaitan tak dapat mendekati nya.  Jika dia cuba hampiri juga, nescaya akan terbakar hangus atau menjadi cacat.

Sebaik sahaja hati berhenti zikrullah atau ketika hilang nya ikhlas, maka di sana lah terbuka luas pintu masuk bagi Iblis dan konco2 nya.

Di sini lah kunci memahami mengapa Iblis dan syaitan masih mampu menakluk hati orang beriman walaupun mereka itu abid, alim (fiqh) atau hafiz sekalipun.  Iblis tetap dapat menyelit masuk ke dalam tubuh  mereka untuk  mendatangkan berbagai penyakit dan kerosakan, ketika mereka lalai dari zikrullah..!

Tetapi persoalan penting sini .... Siapa yang benar2 Ikhlas itu? Apa itu ikhlas yang murni? Bagaimana cara tetap hati Zikrullah?

jawapannya:
Rujuk lah bab IKHLAS yang telah kita bicarakan dahulu.
Di sana akan jelas makna sebenar IKHLAS murni yang di tuntut oleh Allah ..  iaitu  Ikhlas yang tak dapat di tewaskan oleh Iblis dan konco2 nya.

Yang kedua untuk memperoleh Zikrullah yang tetap didalam hati, tiada jalan lain melainkan berguru kepada Shaikh Mursyid, Ahli Ma'rifat Wakil Rasulullah ﷺ. Mereka memiliki cara2 khusus yang di terima turun temurun dari Rasulullah ﷺ, bagi keampuhan hati, kekuatan Iman bagi melawan sekalian bisikan dan gangguan Iblis dan konco2 nya

□□□□□□□□□□□
KESIMPULAN :
□□□□□□□□□□□

🌹Pertama :
Iblis dan syaitan dan nafsu akan sentiasa berusaha menyesatkan manusia dari Jalan Allah dan menjadikan nya fasiq, zalim dan kafir.

🌹Kedua :
Jika Iblis dan syaitan tak berjaya rosakkan Iman seseorang, dia akan membawa berbagai kuman dan kesakitan pada nya sehingga ibadah nya lumpuh.

🌹Ketiga :
Hanya mereka2 yang benar2 IKHLAS dan kekal ZIKRULLAH terselamat dari tipudaya Iblis dan syaitan.

🌹Keempat :
Pada hakikat nya setiap sesuatu telah terdahulu ketentuan Allah Ta'ala pada nya. Tiada sesuatu perkara berlaku melainkan semuanya di dalam ILMU, IRADAT dan KUDRAT Allah Ta'ala.  

Jika sesuatu perkara itu di taqdirkan sampai pada kita melalui tangan2 yang baik dan soleh, maka inilah petunjuk dan Ni'mat ALlah Ta'ala.  Sebalik nya setiap sesuatu yang terjadi dari tangan2 Iblis, Syaitan dan nafsu, maka semua ini adalah kemudaratan dan kerosakan pada Iman. Kita semua perlu waspada dan mohon perlindungan Allah dari keadaan tersebut.

🌹Kelima :
Mohonlah petunjuk Allah agar di tunjuki jalan Zikrullah  dan IKHLAS yang murni agar kita semua terselamat dari semua jenis tipudaya dan gangguan Syaitan dan nafsu.

Wallahu A'lam

Huraian di atas adalah sebagian dari tajuk "Syaitan Musuh Kamu Yang Nyata Maka Jadikan dia musuh kamu"

___________
Jawapan:
           Shaikh Sayyid Aboo Tohir
     Mursyid, Silsilah Naqsyabandiah
          MAJLIS TAZKIRAH JILANI
            🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳

Via ustz Wan Naqi Al Ambanjani hafizallahu 'anh

Tidak ada komentar:

Posting Komentar